Sunday, March 22, 2015

Berniaga,apa kata anda??


Hai semua...
Bisnes?...........
Kerja makan gaji??...........
Mana satu pilihan korang........
Ppe pun jom aku nak bawak korg dalam situasi kat bawah ni......

Hari ni ari ahad..macam biasa saya pergi makan tgh hari dekat kedai...tengah makan saya dengar perbualan dua orang sis ni...si sis A dan sis B..


Sis A: B aku nak berniaga la..income yang tiap bulan ni,aku tak rase cukup...

Sis B: ok lah tu!! Kau nak berniaga apa?

Sis A: aku kalau boleh nak berniaga benda yang aku pndai lah..macam bakery...tapiii..

Sis B: tapi ape beb...


Sis A: aku taw kat opis kita tu raamaaaiiii yang senang nak copycat org lain....orang pakai   beg tu diorang nak pakai,beli tu diorang nak beli,semua tu aku rase macam semak la..semak sangat..rasa dah membuak nak buat bisnes ni,tapi bila fikirkan takut apa aku plan tak menjadi..sebagai tapak permulaan aku nak wat jualan dekat opis kita la..dari situ nanti..dah stabil aku jual kat orang lua ke fb ke...


Sis B : aku stuju je kalau kau nak bisnes ni...tapi pokok pangkal nya kau kena kuat la...

Sis A: tu lah aku pun kena fikirkan balik nanti..makan lah..kejap lagi boleh pergi OU..


CUT!!!!!

Dari apa aku dengar perbualan diorang ni..bagi pendapat aku,bisnes ni memang banyak saingan..orang tiru tu biasa..tapi kalau kita ikhlas dengan apa yang kita buat,InsyaAllah orang akan cari kita balik kalau barang kita tu berkualiti..barang ape?tak kesah la makanan ke,tudung ke,aksesori ke,yang penting tu ikhlas..konfirm orang datang balik..

Macam ardha memang minat masak2 ni..tapi permulaan ardha cume masak2 spgetti bolognese cheese..dari situ macam2 komen ardha dapat,dan dari situ la mulanya ardha buat bisnes..yang paling seronoknya,memang bisnes ni penat sangat,tapi bile tgok pulangan dia..maakkk aiihhh penat pun hilang...so kat lua sane tak yah takutlah kalau nak mulakan bisnes..kalau nak harapkan gaji yang ada tu memang bagi ardha tak ada berkembang,unless kalau gaji dah memang 4k ke 5k...janji yang penting  jangan putus asa....

For those kat lua tu..kalau ada adik beradik,family sedara mara ke,kawan2,tunang,gf bf,suami isteri,bagi support moral kat diorang..jangan sesekali halang..who knows tetibe dengan buah hasil bisnes tu dari apa korang ada,mane tahu RANGE ROVER dalam tangan..hehhe aammiinn...

GOOD LUCK KAWAN2!!!


Ni la spagetti ardha...
Spagetti bolognese cheezzyyyy yummyy..

Memang berlemaklah...

SEMOGA BERJAYA!!!

No comments:

Post a Comment